Mer om SEO-projekt

Jag har ägnat mig åt webdesign sedan 1990-talet. När jag tänker tillbaka på vad jag gjorde då kan man lugnt säga att jag var kass. När jag sedan började föra in inslag av webdesign i en av mina universitetskurser, mellan 2010 och 2018, var jag mer påläst och arbetade med vissa principer om hur man jobbar optimalt med bild och text, komposition och detaljer, eventuella inslag av ljud, färger och former, och rörelser. När jag då sedan några år tillbaka började fördjupa mig i SEO (sökmotoroptimering) tvingades jag tänka om när det gäller webdesign. Det mest estetiskt tilltalande eller användarvändliga webdesignen är inte alltid den mest sökmotoroptimerande.

Med fokus på SEO gör jag nu andra avvägningar och satsningar. Enbart hälften av arbetet görs på den egna sajten och där handlar det ofta mer om hur man arbetar med text än med bild och video. Min vana att skriva långa texter med god svenska och hög trovärdighetsfaktor är helt klart till hjälp här. Den andra halvan handlar mycket om att skapa länkar. Om mitt innehåll är genomarbetat och trovärdigt är det rimligt att andra länkar till sidan. Man kan också själv bidra till att få länkar. Här spenderar jag mycket tid.

I december startade jag en ny domän med namnet bloggfeeden.se. Den fyller idag tre funktioner. Den så kallade feeden uppdateras automatiskt när någon av de 19 bloggarna som är synliga på feeden publicerar ett inlägg. För att inte konkurrera med originalet syns bara rubriken. Om rubriken är tilltalande klickar besökaren på denna som också är en länk och kan läsa hela inlägget på originalsajten. Detta är första funktionen.

Den andra funktionen är krönikorna. Det är som en blogg med dagsaktuella och personliga krönikor. En del inlägg är mer personliga än dagsaktuella medan andra är väldigt dagsaktuella men något mindre personliga. I och med att de är dagsaktuella har de kort relevansperiod. Därför publiceras hela tiden nya inlägg. De som skriver kan variera.

Både feeden och krönikorna ger länkar ut från sajten. Dessa länkar stärker mottagarsidorna. När det gäller feeden stärks de nypublicerade blogginläggen. När det gäller krönikorna stärks mottagarsajten som inte behöver vara ett blogginlägg utan en förstasida eller någon annan aktuell sida. Det är utlänkarna från bloggfeeden.se som utgör den tredje funktionen. De bästa utlänkarna utgår från förstasidan. Varje sida ger en viss länkkraft som sida betraktad och då brukar förstasidan vara den bästa på de flesta sajterna. Därtill har det betydelse hur många utlänkar en sida har. Ju färre desto starkare blir länken till de som mottar länkkraften.

Detta är bara ett sätt av många att själv skapa länkar. Nu är ju inte alla länkar till någon av mina sajter. Faktiskt är det väldigt många fler länkar som går till andra domäner. Det är lite det som är poängen med en levande sajt. Den får länkar in och ger länkar ut. Den får besökare in och lotsar besökarna vidare.

Denna sajt, mikaeljensen.nu, är en av mina mest trafikerade sajter. Den har ganska många kraftfulla länkar in och ett stort antal ut. Den har ganska många besökare som kommer in, för att jag har vissa attraktiva sökord, och leder dessa besökare vidare spridda över den enorma webben.

Min mest trafikerade sajt är min e-handel som är mottagare av det största antalet länkar från alla möjliga domäner. Den får också mycket trafik via sociala medier. Därifrån lotsas besökarna dock inte vidare då det inte finns så många naturliga sajter vi kan rekommendera. Vi länkar till välgörenhetsorganisationer då vi också stödjer dessa ekonomiskt. Min näst mest trafikerade sajt är min lekblogg (State of Play) där jag skriver om ett av mina forskningsområden, ett område där jag betraktas som en auktoritet. Därför blir också tillströmningen hög och länkningarna många. Det är en sajt med relevant information och hög trovärdighet.

Länkar in och ut är viktiga för en levande sajt men man får inte glömma att Google värdesätter att besökarna stannar länge på sajten innan de söker sig vidare. Det är där innehållet blir extra viktigt. Om du har ett rikt innehåll och internlänkade sidor som läsaren kan läsa eller titta mer på ökar din relevans och därmed din synlighet när människor söker på Google.

Det finns mängder av saker att göra för att optimera sin sajt och bara inom området länkningar finns det ett flertal åtgärder. Vad du är tar med dig från denna text så tro inte att det räcker att skapa en sajt med RSS-feed som sköter sig själv. Du måste hela tiden jobba på innehållet och på utvecklingen av sajten som sådan och hur trafiken leds till och från sajten.

Vad har du för erfarenheter?

13 apr 2019